Krzysztof Miękus

2020

Wróć do wyników wyszukiwania

Jego teatralna przygoda dopiero się zaczyna. Wybór formy słuchowiska, które Krzysztof Miękus poświęca prawdziwej historii morderstwa Bohdana Piaseckiego i realizuje w ramach stypendium artystycznego m.st. Warszawy, wyrasta z jego dziennikarskich oraz dokumentalnych zainteresowań.

 Krzysztof Miękus Fot. Aleksandra Antonowicz-Cyglicka

Dziennikarz, fotograf, kurator wystaw, autor filmów dokumentalnych. Pierwszy raz szeroka publiczność miała szansę usłyszeć o Krzysztofie Miękusie w 2003 roku, kiedy wspólnie z historykiem Adamem Leszczyńskim opublikował książkę „Naznaczeni – Afryka i AIDS”. Jej autorzy skupiali się na kontekstach kulturowych i ekonomicznych epidemii. Choroba stała się punktem wyjścia do fascynującej historii o procesach społecznych, a zarazem portretem ówczesnej Afryki. W nawiązaniu do książki powstała również wystawa fotograficzna.

Nie była to jedyna ważna wystawa w jego karierze. „Great Island” opowiadała o zjawisku migracji i nomadyzmu, wychodząc od opowieści o niewielkim portowym miasteczku Cobh na południu Irlandii. Wystawa „Food is the First Thing / Morals Follow on” zainspirowana została historią Karla Denke – żyjącego w latach 20. niemieckiego kanibala, zaś w „Hortus Conclusus” artysta przyglądał się Górnemu Śląskowi i Zagłębiu Dąbrowskiego z końca XIX wieku, badając na ich podstawie zjawisko kulturowego pesymizmu, zapisane w ikonografii i urbanistyce miejskiej. 

Krzysztof Miękus jest również autorem filmów dokumentalnych. „Winstar Wars” to opowieść o przemianach we współczesnej Tunezji, której soczewką staje się miejscowość Tataouine – znana przynajmniej z widzenia fanom „Gwiezdnych wojen”, ponieważ to właśnie tam kręcone były zdjęcia do popularnej kosmicznej sagi. Film „Road to Man-Eater’s Bridge”, pokazywany m.in. w ramach festiwalu Afrykamery 2018, przedstawia zaś budowę autostrady w Kenii, z powodu której wysiedlono tysiące mieszkańców biednych dzielnic.

Krzysztof Miękus pracował także jako zastępca redaktora naczelnego miesięcznika „Pozytyw”, publikował teksty w magazynie „Malemen”. Realizował się również jako kurator w galerii Yours w Warszawie w latach 2006–2007 oraz na festiwalu Transfotografia 2007 w Trójmieście. Koordynował też projekt „Art+Science Meeting” w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku.

W ramach stypendium artystycznego m.st. Warszawy stworzył scenariusz słuchowiska poświęconego jednej z najbardziej krwawych opowieści rodem z PRL-u – opowieści o morderstwie Bohdana Piaseckiego, szesnastoletniego syna założyciela przedwojennej Falangi. Znaczącym tłem tej opowieści jest Warszawa drugiej połowy lat 50., a jednym z zadań tekstu – odtworzenie klimatu stolicy tamtych lat.

Dziennikarskie doświadczenie, fotograficzne oko i wrażliwość artystyczna to zestaw cech, które sprawiają, że Krzysztof Miękus potrafi przedstawiać widzom rzeczywistość, zwracając ich uwagę na jej najciekawsze, najbardziej znaczące momenty. Być może w przyszłości będzie chciał kontynuować swoją pracę również na teatralnych deskach… Tam te umiejętności bardzo się przydają.