Michał Pepol, urodzony w 1976 roku wiolonczelista, jest nie tylko wybitnym instrumentalistą, ale chętnie wchodzi też w rolę kompozytora, aranżera czy… organizatora. Jest pomysłodawcą Festiwalu Kwartesencja, skupiającego się na prezentowaniu ponadczasowych dzieł muzyki kameralnej, a także najciekawszych utworów z ostatnich kilkudziesięciu lat. Do tej pory odbyło się już 17 edycji imprezy. Pepol był też inicjatorem i kierownikiem artystycznym Festiwalu Klangor na Warmii (2021) – kameralnych koncertów w przyrodniczo-zabytkowej scenerii.

W 2017 roku na zamówienie Muzeum Sztuki Nowoczesnej stworzył wspólnie z Magdaleną Cielecką koncertowy projekt „Milczenie syren”. W tym samym roku miał premierę jego solowy program koncertowy „Dźwięk odnaleziony”, na którego program złożyły się utwory m.in. Wojtka Blecharza, Alvina Luciera, Tomasza Sikorskiego, Pawła Mykietyna czy Kate Bush. Pepol pracuje też jako pedagog w szkole muzycznej II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Warszawie.

 Michał Pepol Fot. Paweł Bownik

Pepol od 1998 roku związany jest z zespołem Royal String Quartet, który współzakładał w wieku 22 lat. To dziś jeden z najważniejszych kwartetów smyczkowych w Polsce. RSQ jest zespołem, który wykonuje zarówno muzykę klasyczną (Mozart, Beethoven, Haydn, Moniuszko, Szymanowski), jak i polskich kompozytorów współczesnych (Blecharz, Mykietyn, Szymański, Kwieciński). Nagrywał też płyty z muzyką popularną – popową wokalistką Kayah czy aktorką Stanisławą Celińską („Nowa Warszawa”).

Wspólnie z Royal String Quartet Pepol przeżywa trwającą już ponad 20 lat intensywną przygodę muzyczną. Zagrał bez mała 1000 koncertów, w tym dla brytyjskiej królowej Elżbiety II. Wydał ponad 20 płyt, dla takich wytwórni jak DUX, Bôłt Records czy prestiżowy brytyjski label Hyperion. Dla tego ostatniego RSQ i Pepol nagrali komplety kwartetów Szymanowskiego, Góreckiego, Pendereckiego, Lutosławskiego, Szymańskiego i Mykietyna. Byli też sześciokrotnie nominowani do nagrody Fryderyków i uzyskali dwie statuetki.

Michał Pepol to kolejny ze znakomitych polskich instrumentalistów średniego pokolenia wykonujących muzykę współczesną, którzy po wielu latach postanowili wydać płytę solową. Stało się to w ostatnich latach udziałem choćby perkusisty Miłosza Pękali (Kwadrofonik) czy pianisty Bartka Wąsika (Kwadrofonik, Lutosławski Piano Duo). Ten ostatni jest częstym współpracownikiem Pepola – stworzyli m.in. duet Dwóchgłos.

W 2022 roku ukazał się debiutancki album Pepola „Kora nieskończoność”. To eklektyczny hołd złożony Korze Jackowskiej. Na płycie złożonej ze współczesnych, sonorystyczno-elektroniczno-popowych kompozycji pojawiły się liczne, nieznane dotąd, nagrania głosu piosenkarki – fragmenty jej śpiewu, ale też melorecytacji. Powstał z tego wyjątkowo intymny portret artystki. Wśród licznych muzycznych hołdów składanych Korze Jackowskiej ten album był jednym z najoryginalniejszych. Znalazł się na wysokich pozycjach w rankingach najlepszych płyt 2022 roku. Pepol brał też udział w nagrywaniu innej płyty poświęconej Korze – wydanego rok wcześniej albumu „Kora” Ralpha Kaminskiego. Odpowiadał na nim za aranżacje, selekcję utworów i oczywiście partie wiolonczeli. Pepol ma również na koncie utwór dla Żydowskiego Instytutu Historycznego „Stoimy pod murami getta z opuszczonymi ramionami” z udziałem Sławy Przybylskiej.

Plakat festiwalu „Dotykafonie” aut. Studio TemperówkaPlakat festiwalu „Dotykafonie” aut. Studio TemperówkaOd 2012 roku wiolonczelista jest stałym współpracownikiem warszawskiego Nowego Teatru i grupy artystów związanych z tą instytucją. Tam też miał premierę najnowszy autorski projekt Pepola, realizowany tym razem w ramach stypendium artystycznego m.st. Warszawy zatytułowany „Dotykafonie”. Nie przez przypadek pierwotny tytuł tego przedsięwzięcia brzmiał „Gay Cello”. Założeniem projektu jest poznanie i zebranie kompozycji na wiolonczelę stworzonych przez twórców LGBTQ+. Osią badań muzycznych było szukanie mianowników wspólnych u artystów queerowych. Cykl koncertów starał się odpowiedzieć na pytanie: czy orientację seksualną da się usłyszeć w muzyce? Ważnym elementem projektu było też napisanie przez Pepola autorskiego utworu „Music in P Minor” na wiolonczelę i elektronikę.

Koncerty w ramach „Dotykafonii” odbyły się na początku 2023 roku w Nowym Teatrze. Każdy z występów miał własny scenariusz i obejmował inny obszar artystyczny. Wspólnie z pianistą Bartkiem Wąsikiem Pepol opracował transkrypcję muzyki Karola Szymanowskiego na duet wiolonczela/fortepian. Z tancerzem i choreografem Pawłem Sakowiczem Pepol wykonał koncert/performans „KCKM” (to zapewne skrót od przeboju Maanamu „Kocham cię, kochanie moje”) do muzyki z płyty „Kora nieskończoność”. Trzeci koncert „Dotykafonii” nosił tytuł „What Is Love”. Pepol wspólnie z kompozytorem Kubą Krzewińskim zaprezentował nie tylko muzykę (m.in. Alvin Lucier i Laure M. Hiendl), ale też układ choreograficzny. Jak zapewnia muzyk, projekt „Dotykafonie” będzie kontynuowany – te trzy koncerty to dopiero jego początek.

Piotr Kowalczyk

Górny rząd po lewej: koncert „KCKM” z 8.01.2023 z Pawłem Sakowiczem (fot. Antoni Rychłowski). Górny rząd po prawej: „Dwóchgłos. Szymanowski” z 19.02.2023 z Bartkiem Wąsikiem (fot. Antoni Rychłowski). Dolny rząd: „What Is Love” z 12.03.2023 z Kubą Krzewińskim (fot. Damian Trojan).