Marcin Markowicz

2023

Wróć do wyników wyszukiwania

Marcin Markowicz (ur. 1979) jest skrzypkiem, koncertmistrzem, kompozytorem i wykładowcą akademickim. Ukończył klasę skrzypiec na UMFC w Warszawie, oprócz tego był na stypendiach w Lubece i Bostonie. Jest założycielem i skrzypkiem zespołu Lutosławski Quartet, działającego przy wrocławskim Narodowym Forum Muzyki. Nagrał z nim osiem płyt, na których znalazły się utwory m.in. Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz, Uriego Cainea, Pawła Mykietyna czy Marcina Stańczyka. Jest także dyrektorem artystycznym Festiwalu Ensemble. Ta kameralna impreza zbiera miłośników i praktyków trzech nurtów sztuki – muzyki klasycznej, teatru i jazzu. Od 2019 roku Markowicz pełni też funkcję koncertmistrza Orkiestry Polskiego Radia.

 Marcin Markowicz Fot. Marek Szczepański

Z dedykacją dla niego pisali utwory Paweł Mykietyn („Koncert skrzypcowy”, 2019) i Jan Duszyński („Loophole” na skrzypce i orkiestrę, 2014). Sam skomponował blisko trzydzieści utworów, prezentowanych na festiwalach w Europie, Azji czy Ameryce Północnej.

Markowicz ma też na koncie jedną autorską płytę. To album Different Things” z 2016 roku, nagrany wspólnie z pianistą Grzegorzem Skrobińskim. Zawiera on rzadko nagrywane skrzypcowo-fortepianowe utwory kompozytorów XX-wiecznych – od minimalisty Philipa Glassa po Ericha Wolfganga Korngolda. Punktem wspólnym jest dla nich zanurzenie w baroku i tradycji romantycznej. Płytą zachwycił się Jacek Hawryluk z „Gazety Wyborczej”: „Obaj muzycy grają niezwykle naturalnie, jakby instrumenty rzeczywiście przynależały do siebie. Żaden nie stara się tu być solistą (…) To prawdziwy duet świetnie rozumiejących się partnerów” – pisał w recenzji.

W rozmowie z Agatą Igras (zamieszczonej niedawno na YouTubie) Markowicz poczynił zaskakujące wyznanie: chciałby, żeby w akademiach muzycznych analizowano utwory Pink Floyd, Beatlesów czy Radiohead. Choć sam jest przede wszystkim niezwykle kompetentnym wykonawcą muzyki klasycznej i współczesnej, to w ostatnich latach rozszerzył działalność o muzykę popularną. Jest częścią Jazz Bandu Młynarski–Masecki, z którym regularnie koncertuje. Za udział w nagraniu albumu „Płyta z zadrą w sercu” (2019) został uhonorowany w 2020 roku Złotą Płytą.

Z Marcinem Maseckim, jednym z liderów Jazz Bandu, Markowicz wypracował formułę regularnej działalności koncertowej w duecie. W koncertowym cyklu „Portrety kompozytorów” w radiowej Dwójce muzycy prezentowali twórczość Bachów (Jana Sebastiana i Carla Philipa Emmanuela), Mozarta, Beethovena czy Philipa Glassa. W popularnym warszawskim klubie jazzowym Jassmine duet zestawiał Bacha z Glassem, a w Barze Studio, w ramach „Tych mniej znanych”, prezentował muzykę swoich ulubionych i jednocześnie zapomnianych kompozytorów.

Jako skrzypek i regularny współpracownik Maseckiego Markowicz był więc naturalnym partnerem projektu realizowanego w ramach stypendium artystycznego m.st. Warszawy. Projekt zakładał stworzenie transkrypcji na fortepian i skrzypce popularnych piosenek z dwudziestolecia międzywojennego. Wiele z nich, będących wizytówkami stolicy, nigdy nie doczekało się przepisania na te dwa instrumenty. Masecki był odpowiedzialny za stworzenie zapisu partii fortepianu, a Markowicz – partii skrzypiec.

Łącznie powstało dziesięć transkrypcji znanych melodii dwudziestolecia międzywojennego, wykonywanych przez największe gwiazdy tamtej epoki (m.in. Adama Astona, Adolfa Dymszę, Mirę Zimińską). Projekt zakłada, że będą one przydatne jako pomoc dydaktyczna dla szkół średnich i muzycznych. Mają także ośmielić zespoły wykonujące muzykę poważną do sięgnięcia po rozrywkowy repertuar z lat 20. i 30. Nuty mają zyskać oficjalną formę książkową, a transkrypcje będą wykonane na żywo w warszawskim Barze Studio i na zamku Książ. Materiał udało się już zaprezentować przed publicznością – pod koniec sierpnia 2023 roku Masecki i Markowicz wykonali je na Festiwalu Ensemble w Radziejowicach.

Piotr Kowalczyk