Michał Pabian Na starcie wszyscy są już przegrani. To właśnie poczucie beznadziei przyprowadziło ich na spotkanie Międzynarodowej Organizacji Przeciwdziałania Marazmowi Cywilizacyjnemu – instytucji, której zebrania sytuują się na pograniczu sekty i… medialnego show...
Julia Holewińska Zaczęło się od mitu Solidarności. Pierwszym wielkim sukcesem zawodowym Julii Holewińskiej było napisanie dramatu „Ciała obce”. Jego główną bohaterką jest Ewa, aktywistka Solidarności, postać zainspirowana historią Ewy Hołuszko. W tekście poznajemy ją jeszcze przed tranzycją...
Robert Jarosz Robert Jarosz tworzy przede wszystkim dla dzieci i młodzieży – zarówno jako dramatopisarz, jak i reżyser. W swoich tekstach i spektaklach porusza tematy rzadko podejmowane w sztukach dla najmłodszych widzów, wprowadzając subtelne aluzje i metafory...
Agata Koszulińska „My battery is low and it’s getting dark” – tak brzmiał ostatni komunikat wydany przez łazika marsjańskiego o imieniu Opportunity, który przedłużył swoją kosmiczną misję z 90 dni do 15 lat...
Dorota Ogrodzka Dorota Ogrodzka w swojej pracy wyróżnia się społecznym zaangażowaniem oraz wykorzystaniem narzędzi pedagogiki teatru, które pozwalają jej na bardziej osobiste i intymne spotkania z ludźmi – zarówno uczestnikami warsztatów, jak i bohaterami opisywanych historii...
Anna Wakulik Wyprawiają się na Kanczendzangę, bo chcą odnaleźć ciała zmarłych bliskich, a także zarobić pieniądze, poczuć adrenalinę i odnaleźć w życiu sens. W dramacie „Wasza wysokość” bohaterowie przekraczają granicę bezpieczeństwa – dosłownie i w przenośni...
Mateusz Tracz Akcję „Króla pasterzy” Oskara Kolberga przeniósł do świata korporacji. Na antenie Polskiego Radia tworzy spektakle opowiadające o życiu najsłynniejszych światowych twórców: Giacomo Pucciniego, Ryszarda Wagnera...
Małgorzata Wdowik Absolwentka reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie, swoją pracę zawodową rozpoczęła, prezentując wraz z Janem Burzyńskim instalację performatywną „Bezdomność. Zadbamy o Ciebie”...
Marzena Sadocha „To chyba jest prawdziwa wierność. Zamiast wywoływać ducha, dotrzeć do kości” – mówi Marzena (wł. Magdalena) Sadocha. Dramaturżka i dramatopisarka w swoich tekstach opisuje cierpienia ciała wystawionego na widok publiczny...
Krzysztof Miękus Jego teatralna przygoda dopiero się zaczyna. Wybór formy słuchowiska, które Krzysztof Miękus poświęca prawdziwej historii morderstwa Bohdana Piaseckiego i realizuje w ramach stypendium artystycznego...
Klaudia Hartung-Wójciak Przywoływane na scenie bydgoskie pomniki są próbą przepracowania tęsknoty. Ich monumentalna, materialna forma kontrastuje z żalem, którego nie można ubrać w słowa. Ustawione w formie wystawy eksponaty opowiadają historię melancholii...
Jędrzej Burszta „Willkommen! And bienvenue! Welcome!” – śpiewa konferansjer w filmowym „Kabarecie”. W podobny dekadencki nastrój wprowadzają widzów spektakle, w których współautorem scenariusza jest Jędrzej Burszta...
Jan Czapliński Chciał zostać teoretykiem. W Akademii Teatralnej studiował wiedzę o teatrze, pisał i prowadził spotkania z artystami. Szybko jednak podjął decyzję o przejściu na drugą stronę kurtyny...
Piotr Froń „Może następuje jakaś wielka emancypacja dramaturgów? Wiadomo, modne jest teraz posiadanie w składzie dramaturga, ale czy łatwo możemy sobie wyobrazić sytuację, w której dyrektor teatru zaprasza…
Pamela Leończyk Pamela Leończyk zwraca uwagę nie tylko na to, co powstaje w ramach jej twórczości, ale również na metody pracy twórczej. Interesuje ją sztuka zaangażowana i praca z grupami wykluczonymi społecznie…